15 September 2022

PENGALAMAN SEBELUM MENJALANI PEMBEDAHAN PINTASAN JANTUNG (CABG) -BHGN 3

Agak pelik saya diserang mild heart attack memandangkan rekod kesihatan saya baik:
  • Tahap kolestrol masih di bawah kawalan dan doktor belum mengesyorkan ubat kolestrol
  • Berjaya melepasi Stress Test sehingga Stage 4
  • Tiada simptom yang menjurus ke arah itu.
Dari penerangan doktor, kes saya ni agak unik. Menurut beliau, melepasi Stress Test tidak dapat memberikan 100% keyakinan yang kita tidak mempunyai risiko sakit jantung. Memandangkan arwah ibu saya mempunyai rekod sakit jantung, maka anak-anak lelakinya juga mempunyai risiko sakit jantung. Inilah penerangan doktor mengapa saya diserang mild heart attack walaupun saya melepasi Stress Test pada 22/6/2022 yang lalu, iaitu kurang dari sebulan pada tarikh saya diserang mild heart attack tersebut. Selain dari itu, apa yang berlaku sememangnya ketentuanNya jua....

Doktor juga menyarankan supaya melakukan Echo Test selain dari melakukan Stress Test dan lain-lain ujian yang biasa dilakukan semasa Pemeriksaan Kesihatan. Difahamkan Echo Test dapat memberikan maklumat lebih tepat tentang keadaan jantung. 

{Echo test boleh membantu mendiagnosis dan memantau keadaan jantung tertentu dengan memeriksa struktur jantung dan saluran darah di sekelilingnya, menganalisis cara darah mengalir melaluinya, dan menilai ruang pam jantung. Bagaimanapun, Echo Test tidak dapat memberikan maklumat tentang sebarang penyumbatan dalam arteri jantung.} 

Sepanjang berada di Wad HDU, saya menjalani ujian ECG pada setiap pagi sekitar jam 6.00 pagi, selain dari diambil sample darah untuk ujian. Di Wad HDU ni, pelawat jarang dibenarkan melawat dan handphone juga tidak digalakkan. Bagi mengelakkan rasa bosan tanpa handphone dan TV, hiburan saya adalah dengan mendengar celoteh jururawat-jururawat yang bertugas. Maka banyak juga lah cerita-cerita yang saya dengar......

Bila berada di dalam Wad HDU ni, apa yang kita nak buat semua mesti dalam pemantauan nurse. Nak ke toilet pun mesti nurse tolakkan kerusi roda sebab bilik air ni agak jauh dari katil, dan nurse takut pesakit jatuh bila bergerak sendirian. 

Saya menjalani Echo Test (Echocardiogram) pada 14/7/2022. Yang saya faham dari Echo Test tu, dari 17 bahagian jantung tu, 4 bahagian mempunyai masalah hypokinetic.


Memandangkan kes serangan jantung saya adalan NSTEMI (Non ST-Elevation Myocardial Infarction iaitu kes serangan jantung kerana kurang oksigen ke jantung), saya perlu menjalani Angiogram untuk mengetahui tahap penyumbatan arteri jantung saya.


No comments:

Post a Comment